SINAV
ÖNCESİ BİLGİ FELSEFESİ ÜNİTESİNE AİT BİLGİLERİMİZİ YİNELEYELİM
1-İnsan
bilgisinin yapısını, imkanını, kaynağını, ölçütlerini, sınırlarını ve değerini
inceleyen felsefe dalı; EPİSTEMOLOJİ
2-Bilgi
Felsefesinin Temel soruları;
*Doğru
bilgi mümkün müdür?
*Bilgi
doğrudan doğruya aklın ürünü müdür?
*Bilgi
gerçeği verebilir mi?
*Bilginin
sınırları nelerdir?
3-Doğru
bilginin mümkün olmadığını savunan görüşler;
SOFİSTLER(Bilgi kişiye göredir. ‘’İnsan her şeyin ölçüsüdür.’’ ) VE
SEPTİKLER(Bilgi, doğruyu, gerçeği bize veremez çünkü her bilginin hem
doğruluğu hem de yanlışlığı aynı şekilde sağlam kanıtlarla ortaya konabilir. Bu
nedenle nesnelerin özüne ilişkin her türlü yargıdan kaçınmak gerekir.)
4-Bilginin
mümkün olduğunu savunanlar;
DOGMATİKLER
5-Bilginin
kaynağı konusundaki farklı görüşler;(Akımların Türkçe karşılıklarını bularak
bilgi konusundaki görüşlerini kısaca yazın )
a-RASYONALİZM
Sokrates-Platon-Aristoteles-Farabi-Descartes-Hegel
b-EMPİRİZM
John
Locke-Dawid Hume
c-KRİTİSİZM
Kant
d-ENTÜİSYONİZM
Gazali-
H.Bergson
e-POZİTİVİZM
A.Comte
f-ANALİTİK FELSEFE
Ludwig
Wittgenstein
g-PRAGMATİZM
W.James-Pierce
h-FENOMENOLOJİ
Edmund
Husserl
6-Aşağıdaki görüşleri filozoflarla
eşleştirin.
1-
L.Wittgenstein 2-Bergson
3-A.Comte
4-
Locke 5-Descartes 6-Sokrates 7-Farabi
8-
Aristoteles 9- Kant 10- Platon 11-Hegel
a-Bilginin
oluşumunda aklın yanı sıra duyuların da rolü olduğunu savunan, aklı faal ve
pasif akıl diye ayıran, Platon’un idealar teorisine karşı çıkan rasyonalist
filozoftur.(…..)
b-Bilgi
konusunda sezgi ve zeka ayrımı yapar. Sezgiyi metafiziğin zekayı bilimlerin
temeline koyar. Sezgi gerçekliğin bilgisinin doğrudan kavranılmasıdır. (….)
c-Bilgide
hem deney hem de akıldan gelen unsurlar olduğunu, deneyden bilginin
malzemesinin geldiğini aklın da doğuştan getirdiği ve tüm insanlarda var olan
kategoriler sayesinde bu malzemeye biçim vererek bilgiyi oluşturduğunu savunur.(….)
d-Ona
göre bilgi olgusal olanla sınırlıdır. Deney dünyası içinde bulunmayan veya
hakkında deney aracılığıyla bilgi sahibi olmayacağımız her türlü varlık ve konu
yararsızdır. İnsan zihninin Teolojik-Metafizik-Pozitif dönem olmak üzere 3
aşamadan geçtiğini öne sürer.(….)
e-Ona
göre bilgilerimiz doğuştandır. Öğretmen öğrencisine bir şey öğretmez, doğuştan
onda olan bilgileri hatırlatır.(….)
f-Bilginin
duyu, akıl nazar olmak üzere üç kaynağı olduğunu öne sürer. İlk iki yeti
doğrudan bilgiyi, nazar ise dolaylı bilgiyi verir. Çünkü aklın kendisinde
yaratılıştan bilme yetisi ve bilgi vardır. Akıl varlıkları nazar ise Tanrı ve
bunun gibi kavramları bilmemizi sağlar.(….)
g-
Doğru bilginin kaynağı akıldır. Geçerli bilgilere ulaşabilmek için her şeyden
şüphe ederek yola çıkar. Önce kendi varlığını sonra dış dünyanın gerçekliğini
oradan da Tanrı’nın varlığını ispatlar. ’’Düşünüyorum o halde varım’’ sözü ona
aittir.(….)
h-Bilgi
kuramını idealar teorisiyle temellendirir. Gerçek, ezeli, ebedi, değişmez
varlıkların yer aldığı ideaların bilgisine ancak akılla ulaşabiliriz der.
İdeaların bilgisi EPİSTEME fenomenlerin
bilgisine de DOXA der.(….)
ı-Aklın
yasalarıyla doğanın yasalarının aynı olduğunu, deney ve gözleme hiç başvurmadan
salt düşünme(akıl) yoluyla evren hakkında her türlü bilgiye ulaşılabileceğini
savunur. Ona göre yaşamın temelinde değişme ve çelişme vardır. Her şey
karşıtını içinde taşır. Tez antitezi getirir.(…)
i-Dilin
sınırları düşüncenin ve bilginin sınırlarıdır. Önermeleri anlamlı ve anlamsız(metafizik)
olarak ayırır. Öne sürülen bir önermenin dil analizi yapılamıyorsa o önerme
anlamsız ve boştur.(…..)
j-Ona
göre doğuştan zihnimizde hiçbir bilgi yoktur. İnsan zihni doğarken ‘’boş bir
levha’’dır. Bütün bilgilerimizin kaynağını duyumlar ve deneyimler
oluşturur.(….)
7-Bilginin kaynağı
konusunda verilen bilgilerin hangi akıma ait olduğunu bulun;
a-Felsefenin
görevini mantıksal dil çözümlemeleriyle sınırlar………
b-Akılcılığa
tepki olarak doğmuştur……………..
c-Bilim
modeli fiziktir………………..
d-Bilginin
kaynağının akıl ve deney olduğunu reddeder, onun yerine gerçeğe ulaşma yolu
olarak sezgiyi seçerler………………..
e-Her
türlü bilginin kaynağı, duyumlar ve deneyimlerdir………….
f-Temel
bazı doğrular ve ilkeler doğuştandır…………….
g-Bilginin
mükemmel örneği matematiktir………………..
h-Bilginin
kaynağı deney ve gözlem sonucu elde edilen olgulara dayanır………………..
ı-Bu
görüşe göre doğru olan faydalıdır, faydalı olan da doğrudur……………..
i-Nesnelerin
özünün bilinebileceğini savunur……………
j-Bilmek
hatırlamaktır…………..
k-Akla
hiç başvurmadan sadece duyumlarımızla dış dünyanın bilgisine ulaşabiliriz………….
SOKRATES
Bir gün bir tanıdığı büyük filozof Sokrates’e rastladı ve dedi ki
“Arkadaşınla ilgili ne duyduğumu biliyor musun?” “Bir dakika bekle” diye cevap
verdi Sokrates. Bana bir şey söylemeden önce küçük bir testten geçmeni
istiyorum. Buna “Üçlü filtre testi” deniyor. Üçlü Filtre?… “Doğru” diye devam
etti Sokrates. Benimle arkadaşım hakkında konuşmaya başlamadan önce bir süre
durup söyleyeceklerini filtre etmek, iyi bir fikir olabilir.
Birinci filtre ‘Gerçek
Filtresi’: Bana birazdan söyleyeceğin şeyin tam anlamıyla gerçeği
yansıttığından emin misin?” “Hayır,” dedi bir süre duraklayan adam… “Aslında
bunu sadece duydum ve…”
“Tamam,” dedi Sokrates.
“Öyleyse, sen bunun gerçekten doğru olup olmadığını bilmiyorsun.
Şimdi ikinci filtreyi
deneyelim; ‘İyilik Filtresi’. Arkadaşım hakkında bana söylemek üzere
olduğun şey iyi bir şey mi?”
“Hayır, tam tersi…” “Öyleyse,”
diye devam etti Sokrates. “Onun hakkında bana kötü bir şey söylemek istiyorsun
ve bunun doğru olduğundan emin değilsin. Fakat yine de testi geçebilirsin,
çünkü geriye bir filtre daha kaldı.
‘İşe Yararlılık Filtresi’. Bana arkadaşım hakkında söyleyeceğin şey benim işime
yarar mı?” “Hayır, gerçekten pek işine yaramayabilir…” “İyi,” dedi Sokrates derin
bir nefesin ardından. “Eğer, bana söyleyeceğin şey doğru değilse, iyi değilse
ve işe yarar, faydalı bir şey de değilse bana niye söyleyesin ki?”
Bu, Sokrates’in iyi bir filozof
sayılmasından önce, aklı ile büyük itibar, saygı görmesinin sebebiydi. Aklı ile
kendini ve dostlarını toplumsal travmalardan korumasını bildiği gibi, bu konuda
örnek bir eğitmendi de…
Kaynak : Felsefe Anekdotları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder